Online mini-workshop
Agilní produktové roadmapy
Agilní produktové roadmapy
Typickým znakem zavádění provozní agility ve firmách (typicky Scrum nebo Kanban jen v IT týmech) je paradoxně slabší či dokonce chybějící vhled managementu do těchto týmů, chybějící výhled do budoucna a napojení na portfolio managementem firmy a reportování stavu dodávek. Důsledkem je často micro-management ze strany byznysu, vedení, vyššího managementu a nedůvěra a nespokojenost na obou stranách. Chybějící viditelnost, vhled a napojení na portfolio management většinou suplují:
-
projektoví manažeři se svými více či méně pravdivými Excel tabulkami, kdy každý z nich aplikuje svoji best practice a tento procentuální stav stejně mnohdy neodpovídá realitě a navíc nic neříká o doručené hodnotě,
-
nebo detailní mikro-řídící plány na úrovni člověka a hodin, jejichž tvorba a údržba stojí obrovské množství času a energie, zabíjí self-management, podporuje nadále nedůvěru, často nerespektuje realitu (například zcela ignoruje operativu a denní vyrušení) a způsobují demotivaci členů týmů.
My se podíváme na agilní roadmapy v širším kontextu. Agilita nevytváří žádné složitosti a monstra, jádro je v jednoduchosti a viditelné hodnotě pro klienta. Stejně přistupuje k dlouhodobým plánům/roadmapám a vizualizaci neurčitosti. V agilitě nenajdete nic jako složité mapování hodinových kapacit lidí do závislostmi provázaných požadavků v detailních plánech. Princip roadmap je zde jiný, výrazně jednodušší a využívá dalších základních agilních konceptů jako:
-
zaměření na hodnotu (outcome): vyřešenou potřebu na straně zákazníka a naplnění interních cílů firmy, místo zaměření na mezi-výstupy (outputs),
-
jediný a jasně prioritizovaný zásobník práce (backlog),
-
plánování per tým a sprint, ne per jednotlivce a hodiny,
-
sprint plány na následující 1-3 sprinty,
-
self-management týmů,
-
známé reálné (ne ideální a virtuální) kapacity a rychlost (velocity) týmu.
Workshop navazuje na online workshop produktových vizí. Jako předpoklad je tedy vhodné buď absolvování tohoto workshopu nebo existující zkušenost s produktovými vizemi, kdy s nimi běžně v týmu a se stakeholdery pracujete.
Tento workshop NENÍ o:
-
mapování agility na tradiční myšlení a řízení,
-
micromanagementu členů týmu přes detailní hodinové plány,
-
není o mechanismu nedůvěry, který slouží ke sledování, zda každý dělá, co má (to řeší viditelně sprint plány, self-management, daily standupy),
-
tom, jak v agilitě doručit dvojici (output): fix scope – přesné datum, agile je spíše o dvojici (outcome): fix time –maximální hodnota.