Rozmohl se nám tu takový nešvar... OKR jako další všelék

Autor: Jaroslav Procházka, Publikováno: 10.02.2022

A máme tu po létech opět stejnou písničku, jako tomu bylo s agilními procesy a frameworky, předtím s procesním reengineeringem, předtím s Lean principy, předtím... Prostě představa, že nějaká zázračná metoda vyřeší naše problémy s chybějící nebo nejasnou strategií a směřováním firmy, s produkty a službami které neodpovídají potřebám klientů, s tím spojeným tlakem marketingu, či s nepěkným přístup k našim zaměstnancům.


Vyrojilo se mnoho zaručených návodů, oprašují se knihy 60+ let staré a doslovně se následují, aniž bychom reflektovali desítky let výzkumů kolem motivace lidí, kognitivních věd, behaviorální ekonomie či psychologie práce nebo si konečně odpověděli ty palčivé základní otázky kdo jsme a pro jaké klienty jaké potřeby a čím řešíme a čemu už se naopak nevěnujeme.


Na tento hype platí opět stejná odpověď 🙂 Žádná zázračná metoda nevyřeší jediný z výše zmíněných problémů, pokud nezačnete měnit základní firemní přesvědčení, postoje a struktury. Ponechat (skoro) všechno stejné a čekat, že metoda něco změní? Jakže to říkal s tím bláznovstvím Albert Einstein?


Nebojte, dnes to nebude žádný zdlouhavý článek, jen stručné vybídnutí.


OKR vám nepomůžou, pokud:

  • nemáte jasný směr firmy a nebo ho neumíte předat vašim zaměstnancům
  • neexistuje strategie, jak tento směr naplnit nebo je vágní, nejasná, plná obecných frází "první", "největší", "nejlepší", "nejúžasnější", ...
  • chcete obojí jen lépe a efektivněji natlačit lidem "dole"
  • máte produkty a služby postavené kolem nejasné potřeby nebo máte nejasného klienta (takovéto "my prodáváme všem") nebo se vám do produktu za ty roky dostalo všechno možné
  • chcete lidem "dole" (zase lépe a efektivněji) říci, co a jak mají dělat
  • nezaregistrovali jste, že trhy, potřeby a technologie kolem vás se zásadně a velmi rychle mění a vy chcete stále vše rozhodovat sami jako majitelé nebo vedení


Pokud něco z výše uvedeného zarezonovalo, pak úplně zapomeňte na OKR a úplně pak na původní návody a poučky z 60. let, které nereflektují současné zkušenosti, výzkumy a závěry ohledně fungování nás lidí.


Místo toho radši zkuste následující:

  • jen udělejte současné cíle více transparentní, vystavte je přístupně všem ve firmě (jednoduchý plakát, kde jsou vidět jednotlivé cíle i vazby)
  • pokud tento plakát není moc jednoduchý, zjednodušte je, udělejte ze 7 vrstev třeba jen 3
  • úplně zapomeňte na úroveň cílů pro jednotlivce (výjimka může být rozvoj), v žádné firmě totiž hodnotu netvoří sám jedinec ale týmy a spolupráce mnoha jednotlivců mezi sebou
  • ukažte a vyjasněte si, jak je budete vyhodnocovat (jak bude vypadat úspěch? co přesně znamená to "největší", "nejlepší" a jak to budeme měřit?)
  • použijte srozumitelné, ideálně standardní metriky, které již používáte a všichni chápou, kde se berou a jak se počítají
  • odpojte cíle od odměn, zvlášť pokud chcete dosáhnout výrazných změn
  • zapojte zástupce týmů do diskuze o cílech a jejich konkrétních cílových hodnotách (pozor, nemyslím tím management level X bez znalosti hands-on obsahu, ale skutečné týmy, které dělají danou práci)
    nechte lidi stanovit si / ovlivnit cíle a jejich hodnoty, budou je brát konečně aspoň trochu za své
  • nechte je zcela autonomně tvořit obsah, cestu, tedy to, JAK je naplní (jasně, jsou i výjimky jako regulace a technické, zákonné požadavky, juniorní týmy atd.)
  • zahoďte X vrstev rozpadu a mějte jen cca 2 vrstvy: firma + produktový celek / typ klienta / oblast, prostě byznysový value stream, ne funkční oddělení typu marketing, vývoj, HR, ...
  • udělejte cíle více napříč týmy a (value stream) jednotkami, nutí pak více ke spolupráci a přemýšlení nad celkem, než nad bližší košilí
  • vyhněte se cílům jen pro oddělení, vedou k suboptimalizaci pro oddělení, protože sebelepší sladění a rozpad nikdy nezajistí, že lidé nebudou v rámci tisíců denních rozhodnutí suboptimalizovat pro svou funkci a místo toho naopak optimalizovat pro firmu jako celek

Tečka, toť vše. Zkuste a uvidíte, jak vám už současný model začne fungovat výrazně lépe.

Pokud se chcete více ponořit do her vaší mysli, proč že stále hledáme nové a nové zázraky, které už nyní konečně pomůžou, může vás zajímat starší článek Otroci mysli pro HRkavárnu nebo snad ještě hlubší zamyšlení o mysli - Tady vládnu já.


No a pokud se chcete zasmát, jak se historie zase opakuje a připomenout si zaručený návod na úspěšnou agilní transformaci, tak doporučím tento hustě diskutovaný článek 🙂


Tak vám přeji hodně zaručeného úspěchu s OKR!

IČ: 25071505
DIČ: CZ25071505

Adresa:
Edutrea s.r.o., Jeremenkova 17, Praha 4

Kontakt:
info@edutrea.cz

Scroll to top